Korte SOLIDWORKS 2020 tips: Geprojecteerde oppervlakte, flexibele componenten en depth to tip
De nieuwe release van SOLIDWORKS heeft talloze voordelen en verbeteringen. We delen ze graag met je in een serie korte tips. Deze week deel 2.
1. Geprojecteerd oppervlakte met silhouette edges
Soms wil je weten wat de geprojecteerde oppervlakte van een part of samenstelling is. Dat kun je vanaf nú zien in SOLIDWORKS 2020 via een nieuwe schetsfunctie.
Deze nieuwe schetsfunctie heet ‘Silhouette Entities’. Deze functie is vergelijkbaar met ‘convert entities’ maar het verschil is dat SOLIDWORKS hiermee een gesloten schetscontour maakt.
Deze schets kan je vervolgens gebruiken om de oppervlakte mee te bepalen door er een extrusie van te maken.
2. Flexible Components
In samenstellingen worden vaak parts gebruikt die mee moeten vervormen met andere onderdelen. Dat is zo met veren, balgen, filmscharnieren, o-ringen, kabels en eigenlijk alle onderdelen die als ‘in context’ worden gemaakt.
In vorige versies van SOLIDWORKS moest je dit doen door relaties in de samenstelling te maken en bij elke beweging het model te rebuilden. Goed nieuws, dat werk wordt je nu bespaard!
Met de komst van SOLIDWORKS 2020 kunnen alle referenties van een ‘in context’ part worden overgenomen in de samenstelling door het component ‘flexible’ te maken. Nu kunnen de relaties in het part worden opgezet waardoor het makkelijker is om toe te passen.
Zodra je deze functie gebruikt moet je alle externe referenties van het part overnemen in de samenstelling door deze opnieuw aan te wijzen. In het menu kun je referentievlakken uit de samenstelling of faces of planes vanuit andere componenten kiezen.
Nadat je het component flexible hebt gemaakt, zal het part mee vervormen met het referentievlak.
3. Nieuwe optie Depth to Tip in de Hole Wizard
Om boorgaten te maken in je ontwerp kun je het beste gebruik maken van de Hole Wizard. Via deze wizard kun je alle instellingen maken die je nodig hebt. Wat voor type boor er gebruikt wordt, hoe het gat bemaat moet worden etc.
Sinds SOLIDWORKS 2020 kun je nu ook de optie ‘depth to tip’ gebruiken. Op deze manier definieer je de diepte van het gat van de tip tot bijvoorbeeld de oppervlakte. Voorheen kon je dit alleen op de ‘shoulder’, oftewel een stukje voorbij de tip.
'Shoulder' ‘Depth to tip’
Deze optie is beschikbaar bij Hole Wizard gaten die gemaakt worden met deze end conditions:
- Blind (geen rekening houdend met de vorm van de boor),
- up to vertex (afstand tot een hoek),
- up to surface (afstand tot de oppervlakte)
- offset to surface (afstand tot voorbij de oppervlakte)
Je kan deze optie niet gebruiken bij end conditions ‘through all’ en ‘up to next’.
Je kennis opfrissen?
Vond je deze tips nuttig en wil je er meer? Dat kan! Volg dan de Refreshtraining. Hier word je eerst op de hoogte gebracht van de verbeteringen in SOLIDWORKS 2020, en daarna krijg je meer van dit soort tips. Schrijf je hier in.